Det går att genomföra fantastiska virtuella event! Men du behöver ta nya grepp om dina byggstenar:

√ Förväntningarna
√ Dynamiken
√ Tekniken

Här har vi samlat de bästa tipsen.

Syfte och mål blir ännu viktigare. Se till att uppdragsgivaren och eventuella centrala intressenter är helt överens om syftet. Vad ska deltagarna tycka, tänka, hoppas, känna och göra efter evenemanget? Utifrån det skapar vi själva evenemanget. Försäkra er även om att syftet känns riktigt angeläget för deltagarna. Det är svårt att nå ut och bibehålla engagemang om det som diskuteras inte är riktigt intressant och viktigt för deltagarna.

Skapa en fungerande dramaturgi som utgår från deltagarnas upplevelse av helheten. Börja med något som har hög intensitet (ca sju till åtta på en tiogradig skala). Även inledningen måste göras intressant, därför bör vi fokusera första delen av evenemanget kring Varför. Varför är det så viktigt att vi ses? Varför är situationen vi befinner oss i så angelägen? Avsluta med dagens högsta intensitet, gärna tio på en tiogradig skala.

Variera med olika typer av inslag; förfilmade, live, interaktiva. Minska andelen ren presentation, flytta delar till intervjuformatet.

Öka andelen interaktion, gärna på en second screen (mobilen) med verktyg som är riktigt bra på interaktion Svar, eventuella frågor, ordmoln och vad vi nu vill göra kan lyftas in i bildproduktionen under kontrollerade former.

Korta ner evenemanget. Efter några timmar framför skärmen är deltagarna mycket trötta, även om det är ett bra evenemang. Lägg också in pauser.

En teknisk produktion krävs för bra digitala evenemang. Man behöver ett antal olika kameror/kameramän så att en bildproducent kan klippa mellan helbild, närbild och olika vinklar samt fälla in interaktion, appsvar med mera. Kolla att tekniken får plats.

Ljud och ljus behöver vara bra, väl dimensionerat och förberett. Som deltagare tappar man omedelbart fokus om man ”bara ska byta headset med varandra” eller om en presentation inte kommer upp i rätt tid.

Streaming har en fördröjning på cirka 30 sekunder – man behöver jobba med buffertar emellan streamade inlägg och annat innehåll.

Visar man inslag från andra sajter än studion (via Skype eller annan plattform) behöver man vara noga med uppkoppling, miljö, ljus och ljud.

Verktyg för interaktivitet
Mentimeter – https://www.mentimeter.com/
Mötesappen – https://interaktivamoten.se/motesapp/
Tecviz – https://www.ungap.com/

Prenumerera på Yrke: Moderators nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Moderatorn har ordet för våra och andras erfarenheter och tips och råd, både för moderatorer och arrangörer.

Vi använder information som du skickar här för att skicka ut nyhetsbrevet Moderatorn har ordet. Bocka för rutan nedan för att godkänna och klicka sedan på 'Subscribe to list' för att börja prenumerera.

Du kan när som helst välja att avprenumerera genom att klicka 'Avregistrera' i slutet på ett mail eller genom att maila info@yrkemoderator.se. Genom att klicka nedan så accepterar du dessa villkor.

Vi använder Mailchimp som vår marknadsföringsplattform. Genom att klicka nedan för att prenumerera, bekräftar du att din information kommer att överföras till Mailchimp för behandling. Läs mer om Mailchimps sekretesspraxis här.