Eddie ställde om till digitala event

Eddie Ekberg är chefredaktör för Fastighetssverige, Nordic Property News och Lokalnytt.

Fastighetssverige är en bred mediekanal för alla inom samhällsbyggnadssektorn, vi har bland annat ett nyhetsbrev med cirka 50 000 mottagare måndag-lördag. Nordic Property News är den enda sajten och det enda nyhetsbrevet med nyheter på engelska om den nordiska fastighetsmarknaden. Lokalnytt.se är den kommersiella marknadens motsvarighet till Hemnet. Där marknadsför fastighetsägare sina vakanser.

Hur många event har ni per år? Vilken typ av event?

Vi genomför omkring 15 event per år, samtliga rena branschevent med fokus på samhällsbyggnadssektorn.

Ni valde att hålla två event i vår när andra ställde in. Varför?

Vårt beslut att ändå genomföra dagarna drevs av deltagarnas önskemål.

Allt gick så oerhört fort med corona-krisen. Från en vecka till nästa förändrades hela spelplanen och plötsligt fick max 50 personer mötas. Vi funderade så klart på att ställa in båda dessa mötesplatser i Göteborg och Jönköping – men när vi kollade med dem som anmält sig och med olika talare var det många som ändå ville att vi skulle genomföra dagarna. De allra flesta hade bokat in sig långt före corona-krisen och när restriktionerna kom kände nog många en stor besvikelse över att de inte skulle bli av. Då önskade flera att man åtminstone skulle kunna följa dagarna digitalt.

Vi fick testa att jobba effektivt digitalt och kunde erbjuda våra deltagare ett säkert event.

Hur genomförde ni dem och hur gick det?

Vi bestämde oss tidigt för att det bästa sättet att följa dagen på var genom livestream. Därutöver kunde talare delta på länk från sina hem eller var de nu befann sig. Det var så klart en rätt stor teknisk apparat som också medförde stora extra kostnader för oss i teknik och personal. Genom dessa insatser kunde såväl deltagare som talare medverka på distans och många tog den chansen. Det var inte så många på plats i lokalen men några valde ändå att närvara. Hotellen och vi följde noga alla rekommendationer om hygien, avstånd etc.

Var det värt det?

Ja! Det var absolut värt kostnaden. För oss var det ett test på hur man kan jobba effektivt digitalt när omvärlden inte ser ut som den brukar, och dessutom en möjlighet att erbjuda våra deltagare ett säkert sätt att följa dagen på. Hälsan är alltid viktigast.

Ersätta våra fysiska mötesplatser med virtuella? Inte en chans!

Kommer ni att gå över till virtuella mötesplatser och event i framtiden?

Vi kommer inte att ersätta våra fysiska mötesplatser med virtuella, inte en chans!  Det är fortfarande det fysiska mötet som skapar den dynamik som leder till affärsmöjligheter. Vi tror att det efter coron-krisen kommer att finnas ett stort uppdämt behov av att träffa gamla och nya branschkollegor. Däremot fortsätter vi med vissa digitala inslag, som Mentimeter, även framgent. Och vi för en ständig diskussion om vi ska digitalisera vissa delar av våra event, men då ska det vara drivet av affärs- och kundnytta.

 

Vad har ni på gång i eventväg?

Eftersom vi flyttade fram flera av vårens event till i höst blir oktober och november extremt intensiva med event varje vecka – totalt sju event på åtta veckor. Så det är bara att spänna fast sig och åka med!


Prenumerera på Yrke: Moderators nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Moderatorn har ordet för våra och andras erfarenheter och tips och råd, både för moderatorer och arrangörer.

Vi använder information som du skickar här för att skicka ut nyhetsbrevet Moderatorn har ordet. Bocka för rutan nedan för att godkänna och klicka sedan på 'Subscribe to list' för att börja prenumerera.

Du kan när som helst välja att avprenumerera genom att klicka 'Avregistrera' i slutet på ett mail eller genom att maila info@yrkemoderator.se. Genom att klicka nedan så accepterar du dessa villkor.

Vi använder Mailchimp som vår marknadsföringsplattform. Genom att klicka nedan för att prenumerera, bekräftar du att din information kommer att överföras till Mailchimp för behandling. Läs mer om Mailchimps sekretesspraxis här.