I dagens inlägg pratar vi med Anders Hansson och Tommy Brotte som delar med sig av sina bästa digitala yrkesknep.


Anders Hansson är säljare på Creative Technology, som vuxit till ett av Europas största AV-teknikföretag. CT erbjuder avancerade tekniklösningar för företagsevent, underhållningsevenemang och sportarrangemang över hela världen.

 

Vilka konferenser passar bäst resp. sämst att göra om till digitalt?
Det finns möten då man absolut vill träffas live – de passar förstås sämst som digitala möten. Kunder som provat på digitala möten är väldigt nöjda med resultatet och använder sig mer och mer av den digitala lösningen. Att mötas digitalt spar pengar och tid för de anställda som slipper resor och övernattningar, och det är dessutom ett klimatsmart alternativ.

Att mötas digitalt spar pengar och tid för de anställda som slipper resor och övernattningar, och det är dessutom ett klimatsmart alternativ

Dina tre viktigaste tips för en lyckad virtuell konferens.
Planering, planering, och planering!

  1. Planera innehåll och upplägg, ett engagerande innehåll med anpassad information är viktigt. Det som vi ser fungerar bäst är när moderatorn, kunden och vi jobbar tillsammans för att bygga upp mötet. Innehåll, vad ska visas, hur ska det visas, vilken teknik behövs, ska andra platser ha möjlighet att sända eller närvara med bild är också saker som bör diskuteras. Sändningen ska vara professionell och när den väl är igång ska alla veta exakt vad som ska göras och när, då blir det som bäst.
  2. Planera för en professionell ”studio”. För att göra en bra produktion behöver det finnas plats för tekniken, för moderator, talare samt panel. Jag avråder från att ha publik i rummet. Då blir det lätt så att talarna vänder sig till publiken i rummet, i stället för till kameran, det vill säga alla som tittar på sändningen.
  3. Planera för interaktivitet. Det är en viktig del i ett streamat möte där moderatorn kan aktivera deltagarna och få in frågor och kommentarer.

Största skillnaden för moderatorn?
Moderatorn behöver ha erfarenhet av att uttrycka sig framför en kamera och kunna engagera tittarna. För att det ska lyckas behöver moderatorn arbeta nära kunden och oss i planeringsstadiet.


Tommy Brotte driver Interaktiva Möten. Affärsidén är att vara en ”one stop shop” för att skapa engagemang och lyckad interaktivitet på möten och konferenser.

 

Vilka konferenser passar bäst resp. sämst att göra om till digitalt?
De flesta konferenser går bra att göra om till digitala. Det handlar mer om i vilken utsträckning arrangören är beredd att tänka om kring formaten och anpassa dessa för det digitala mediet. Så de som passar bäst är de konferenser där man har en arrangör som är beredd att ta konsekvenserna av att ställa om. De som passar sämst är de där man är fast i ett format som till mycket stor del bygger på envägs föreläsande och presenterande.

Man kan underlätta för sig som moderator genom att ta in en sidekick eller interaktiv redaktör som sköter interaktionen med deltagarna

Dina tre viktigaste tips för en lyckad virtuell konferens.

  1. Korta hela konferensen i tid och kondensera presentationer så att de blir riktigt kärnfulla. Tänk TED Talks.
  2. Blanda olika format. Till exempel presentation, intervju/samtal, film och olika typer av interaktion. Det gäller att behålla deltagarnas intresse och engagemang hela tiden, då krävs variation.
  3. Öka mängden interaktion, gärna via avsedda verktyg i mobilen som en andra skärm (mötesappar, Mentimeter etc)

Största skillnaden för moderatorn?

För en större digital konferens bör man ha en produktion med minst tre olika kameror. Att som moderator ”hitta” dessa kameror, hjälpa deltagarna att gå igenom rutan och samtidigt hålla ett högre tempo än vanligt är inte lätt. Ofta blir dessa produktioner bäst om man har viss vana av att moderera TV-program. Man kan underlätta för sig som moderator genom att ta in en sidekick eller interaktiv redaktör som sköter interaktionen med deltagarna. Se även till att göra en riktig generalrepetition.


Prenumerera på Yrke: Moderators nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Moderatorn har ordet för våra och andras erfarenheter och tips och råd, både för moderatorer och arrangörer.

Vi använder information som du skickar här för att skicka ut nyhetsbrevet Moderatorn har ordet. Bocka för rutan nedan för att godkänna och klicka sedan på 'Subscribe to list' för att börja prenumerera.

Du kan när som helst välja att avprenumerera genom att klicka 'Avregistrera' i slutet på ett mail eller genom att maila info@yrkemoderator.se. Genom att klicka nedan så accepterar du dessa villkor.

Vi använder Mailchimp som vår marknadsföringsplattform. Genom att klicka nedan för att prenumerera, bekräftar du att din information kommer att överföras till Mailchimp för behandling. Läs mer om Mailchimps sekretesspraxis här.