Måns Jonasson är digital strateg på Internetstiftelsen, som ansvarar för .se-domänen och verkar för ett bättre internet. Måns gör många olika saker på stiftelsen: presenterar stiftelsens årliga rapport Svenskarna och internet, är talesperson i digitaliseringsfrågor, agerar moderator på Internetdagarna, och mycket annat.

Varför arbetar Internetstiftelsen med events?

– Vi har ganska många produkter som behöver presenteras för en bredare publik. Internetdagarna, till exempel, samlar människor från vitt skilda yrken, sammanhang och platser för att prata internet och digitalisering och hur det påverkar samhället. Det har vi jobbat med i 20 år nu.

Vår rapport, Svenskarna och internet, presenterade vi först utan ett event. När vi provade att göra fysiska presentationer så märkte vi att det fick ett bra genomslag.

– Vår rapport, Svenskarna och internet, presenterade vi först utan ett event. När vi provade att göra fysiska presentationer så märkte vi att det fick ett bra genomslag. Många tyckte att det var bättre, även journalisterna. Vi plockar ut russinen ur kakan och gör det begripligt. Jag tror att det är lättare att fokusera och ta till sig av att se en människa stå och presentera. Jag brukar presentera i 45 minuter, i högt tempo, men folk hänger ändå med och tycker att det bra. Det handlar om hur vi fungerar som människor, tror jag. Vi gillar att träffas och prata med varandra, helt enkelt.

Hur fördelar ni arbetet med events inom organisationen?

– Vi har en eventgrupp på fyra personer som jobbar heltid med live meetings. Mycket av det arbetet handlar om våra större tillställningar som Internetdagarna, men det är också mindre events på vårt kontor och på vår möteplats Goto10.

– Det logistiska tar vi in konsulter för att sköta, men vi är väldigt noga med att behålla kontrollen över innehåll och presentation. Det finns mycket man kan leja ut, men när det kommer till tonalitet, innehåll och närvaro på scenen så vill styra det själva. Det handlar inte minst om att ta hand om vårt varumärke.

Hur tänker ni kring moderatorskapet?

– Jag har varit här i 11 år och i början var det sällan som vi modererade själva. Vi tog in externa moderatorer som var väldigt proffsiga på sitt gebit, men kanske inte jätteinsatta i våra specifika ämnen. Jag började testa att moderera och folk verkade uppskatta det, så jag fick fler sådana uppdrag internt.

Med tiden började jag förstå att det bygger trovärdighet om det är vi själva som står på scen

– Med tiden började jag förstå att det bygger trovärdighet om det är vi själva som står på scen, syns framför kameran, eller hörs i radio. Vi representerar oss själva, utan mellanhand. Det är inte alltid som det går – det beror såklart på vad man har för anställda. Som kunskapsorganisation har vi alltid haft experter som brinner för att efterforska, rapportera och analysera – men inte nödvändigtvis för att kommunicera ut sitt arbete. Idag har vi fler utåtriktade personer som kan sköta det kommunikativa, så att de andra kan fokusera på det de gillar bäst.

– När vi började tänka så här, så var det inte många andra teknikorganisationer som gjorde det. De hade lämnat walk-over till andra personer, vilket jag tyckte kändes lite tunt och fattigt. Och så är det fortfarande på flera håll. Men nu har vi skött modererandet själva i 7 år, och det är vi väldigt nöjda med. För oss är det självklart att vi ska äga det själva. Ska vi vara en trovärdig kunskapsorganisation så är det den bästa vägen framåt, helt enkelt.

Prenumerera på Yrke: Moderators nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Moderatorn har ordet för våra och andras erfarenheter och tips och råd, både för moderatorer och arrangörer.

Vi använder information som du skickar här för att skicka ut nyhetsbrevet Moderatorn har ordet. Bocka för rutan nedan för att godkänna och klicka sedan på 'Subscribe to list' för att börja prenumerera.

Du kan när som helst välja att avprenumerera genom att klicka 'Avregistrera' i slutet på ett mail eller genom att maila info@yrkemoderator.se. Genom att klicka nedan så accepterar du dessa villkor.

Vi använder Mailchimp som vår marknadsföringsplattform. Genom att klicka nedan för att prenumerera, bekräftar du att din information kommer att överföras till Mailchimp för behandling. Läs mer om Mailchimps sekretesspraxis här.